مسائل سیاستهای مالیاتی
مسئله تعداد نرخهای مالیات بر ارزش افزوده
دست کم دو نرخ: نرخ استاندارد (یا پایه) و نرخ صفر ویژه صادرات.
- گذشت زمان: :افزایش تعداد نرخها
- عدالت مالیاتی: مالیات بیشتر از کالاهایی اخذ میشود که سهم بیشتری در مخارج افراد مرفهتر جامعه دارند؛ افراد کم درآمد نسبت بیشتری از درآمد خود را صرف اقلام خاصی (مثل مواد غذایی) میکنند، در حالی که خانوادههای مرفه معمولاً مقدار مطلق بیشتری صرف آن مینمایند، بنابراین کاهش نرخ مالیات در این اقلام باعث انتقال مبالغ بیشتری به طبقات مرفه میگردد و سهم افراد کم درآمد کمتر خواهد بود.
مسئله معافیتها
- توصیه به محدودیت معافیتها: محدود کردن فهرست معافیتها به فرآوردههای پایه بهداشتی، آموزشی و خدمات مالی است؛ در عمل در بعد فرآوردههای کشاورزی و سوخت فشار و شرایط اهدا کنندگان کمکها موجب معافیت میگردد.
- نتایج حاصل از معافیتها: افزایش پیچیدگی و نامناسبتر شدن وضعیت
- معافیتهای خزنده: اگر بخشی مشمول معافیت شود سعی میکند آن را به بخشهای پایینتر که از آنها خرید میکند هم توسعه دهد.
آستانه مشمولیت مالیاتی
- علت عدم موفقیت غنا و مالت در برقراری این نظام مالیاتی پایین بودن آستانه اولیه بود. این میزان در کشورهای مختلف از چند هزار دلار تا 200 هزار دلار آمریکا متفوت میباشد! بسیاری از کشورها قانع نشدهاند که آستانه مالیاتی بالا بهتر است.
- مسائل مربوط به درآمد مالیاتی
- امتیازی غیر عادلانه برای فروشندگان کوچک
- تفوت در شکل و دامنه و ماهیت معیارها
- تعیین آستانههای متفاوت برای فعالیتهای مختلف
برای بنگاههای کوچک: مالیات علیالرأس (مقطوع) بر اساس نشانههای احتمالی میزان درآمد
- برخورد متفاوت با بنگاههای بالا و پایین آستانه مالیاتی
کشورهای کوچک
در کشورهایی که بخش عمده مصرف خود را از خارج وارد میکنند تفاوت بین عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده ناچیز است.
مسائل قلمروهای حقوقی
• مسائل بینالمللی: اصل مقصد از ویژگیهای مطلوب این نظام استٰ روند حرکت به سوی یکپارچگی و توسعه اینترنت موجب افزایش پیچیدگی شده است (کاهش کارایی)، برای نمونه حذف گمرکات در داخل اتحادیه اروپا؛ کنترلهای مرزی نمیتواند بر جریان خدمات بینالمللی نظارت کند و اصلاً روشن نمیکند که مصرف واقعی در کدام کشور واقع خواهد شد.