ساختار سازمانی پویا
ساختار یعنی روش انجام کار، گردش امور و شیوهی انجام مأموریتها برای دستیابی به اهداف. از مهمترین علل غفلت در مستندسازی و دانشمحور شدن سازمانها، ساختار و عملکرد سازمانی میباشد که به مرور و طی فرایندهای رایج تبدیل به یک فرهنگ غلط سازمانی شده است. ساختار سلسله مراتبی قدیمی و شیوهی ارتقای کارکنان و نیز گزینش مدیران نقش اساسی در ناامیدی و افسردگی کارکنان و مانع اساسی در بهبود عملکردها است. در نتیجه لازم است ساختارهایی طراحی کرد که هم اشکالات فعلی را برطرف و هم متناسب با نیازمندیهای سازمانهای آینده باشند.
تغییرات اساسیای که در محیط، تکنولوژی و فرهنگ در عصر دانایی صورت گرفته است، نشاندهنده گذاری در ساختار است که از ساختارهای رسمی و سلسله مراتبی به سمت ساختارهایی پیش میرود که بازتر از تعاریف موجود، احساسیتر از عقلانیت جامع، تعاملیتر، منعطفتر و اعتماد محورتر میباشد (منوریان, و غيره, 1386).
منابع و مراجع
[1] منوریان عباس, عسگری ناصر و آشنا مصطفی. ابعاد ساختاری و محتوایی سازمانهای دانش محور [کنفرانس]، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش. [مكان نشر نامشخص] : مرکز همایشهای بینالمللی رازی. دکتر عباس منوریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ ناصر عسگری، دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران؛ مصطفی آشنا، کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران. , 1386. 14-13 بهمن.