اهداف و برنامه‌ها

مقدمه‌ای بر تثبیت مدیریت‌ها، پویایی مدیران


بسیاری از مدیران ادارات دولتی به واسطه پارتی یا رابطه بازی و یا چاپلوسی انتخاب و انتصاب شده‏اند و با تشکیل شبکه‏های ارتباطی علی‏رغم عدم کارایی در طول چندین سال مدیریت به واسطه باندبازی حتی با تغییر دولت‏ها در مسند امور باقی می‏مانند. در مورد اغلب این‏ها کارمندان شایعات و حقایق زیادی در مورد فسادشان بیان می‏کنند.

می‏توان گفت نظر جمعی کارمندان یک اداره فارغ از باندبازی و حفظ میز و مقام است ( مثل رأی جمعی مردم در انتخاب رئیس‏جمهور که برای جامعه انتخابگر انتخاب درست است) و از آن جایی که این افراد به صورت تخصصی کار می‏کنند کیفیت کار برای آن‏ها مهم‏تر است تا مسائل حاشیه‏ای. هم‏چنین یکی از دلایل مهم عدم مشارکت فعال کارمندان و پایین‏آمدن کارایی ایشان وجود حس عدم تأثیرگذاری آنان بر تصمیمات اداره و سازمانی می‏باشد که فکر می‏کنند مدیر آن بیش‏تر بر اساس معیارهای غیر کاری انتخاب شده است. دلیل فعالیت کم و بی‏انگیزگی همه این افراد این است که فکر می‏کنند در محیط فعلی ادارات آن‏ها نمی‏توانند کاری برای تغییر این شرایط انجام دهند؛ چطور ممکن است فکر کرد فردی یا مجموعه‏ی در بر گیرنده این فرد فاسد است و یا شایستگی لازم را ندارد بعد با او هم‏کاری هم کرد؟

پست‏ها و مدیریت‏ها همه وسایل و ابزاری برای رسیدن به اهداف هستند نه وسیله‏ای برای درآمدزایی بیش‏تر و استفاده از فرصت‏های بهتر؛ چطور می‏توان تصور کرد مدیرانی را که ده تا بیست سال و بیش‏تر در پست مدیریتی بوده‏اند، نه در گذشته اقدام و برنامه در خور توجه‏ای ارائه کرده‏اند، نه در حال اجرای برنامه از پیش طراحی شده‏ای هستند و نه برنامه‏ی مشخصی برای آینده دارند هم چنان در پست‏ خود باقی بمانند تا صرفاً بر اساس مرور زمان و افزایش سابقه کاری ارتقاء کاری بگیرند؟ در حالی که بالاترین مدیر اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور با ارائه‏ی برنامه کاری فقط برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‏شود و در صورت رضایت بخش بودن عملکردش یک دوره دیگر انتخاب می‏شود.

پیشنهاد می‏شود همانند انتخاب رئیس جمهور، انتخاب مدیران با تصمیم و رأی کارمندان انجام شود تا نظام مدیریتی کشور از یک رویه همگون و همآهنگ و نه پراکنده برخوردار باشد. به این ترتیب ضمن رفع انحصار از سیستم مدیریتی و افزایش سطح مشارکت کلیه افراد، ایشان در قبال انتخاب خود پاسخ‏گو خواهند بود. هم‏چنین با بسیاری از مفاسدی که در بالا گفته شد مبارزه خواهد شد و زمینه این مفاسد بر چیده خواهد شد ضمن این که سرعت انجام این روش نیز بسیار بیش‏تر از روش‏های فعلی است چرا که می‏توان آن را به یک‏باره در سراسر کشور، با کم‏ترین هزینه و بدون توجه به گرایش‏های سیاسی اجرا کرد که خود به نوعی باعث تثبیت و نظم بخشیدن به مدیریت‏ها می‏گردد.

اگر سلامتی و بهداشت جامعه از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، پزشکان و دست اندرکاران بهداشت و سلامتی جامعه مقصر هستند؛ اگر اطلاعات عمومی جامعه ناقص است اشکال در متصدیان اطلاع رسانی از جمله روزنامه‏ها، رادیو و تلویزیون، وزارتخانه‏های آموزش و پرورش است؛ اگر از کامپیوتر و فنآوری اطلاعات به درستی استفاده نمی‏شود مشکل به بخش‏های انفورماتیک و مهندسین کامپیوتر مربوط می‏شود و اگر در هر کدام از این بخش‏ها اشکالات حل نشده‏ای وجود دارد و به طور کلی نظام اداری و مدیریتی ایران در وضعیت غیر قابل قبولی قرار دارد، مربوط به مدیران و مدیریت ایشان می‏باشد.

با عرض معذرت از تمامی مدیران دلسوز و مدبر و با استثناء کردن این عده معدود، وضعیت و نمای عمومی مدیریت‏های فعلی را می‏توان با این مثال نشان داد: کامیون پر از گاوی که در جاده در حرکت است، تا زمانی که این کامیون با سرعت یکنواخت در جاده هموار حرکت می‏کند هیچ اتفاقی نمی‏افتد اما هر از چند گاهی که این کامیون ترمز می‏کند و یا سرعت آن کم و زیاد شود ناگهان شور و هیجانی در محموله آن بر پا می‏شود: گاوی که ته ماشین است با یک حرکت به جلوی ماشین منتقل می‏شود، دیگری از جلوی ماشین به عقب‏تر رانده می‏شود، تعداد زیادی هم به همدیگر شاخ و تنه می‏زنند؛ تنها چیزی که بدون تغییر باقی می‏ماند تعداد آن ها و جمع ایشان است، فقط چند جابجایی اتفاق می‏افتد! باشد که این کامیون به ایستگاه آخر برسد.

در همین زمینه ببینید: برآورد خسارت ناكارآمدی اداری

فهرست مطالب این بخش



طبقه‌بندی محتوا و فهرست برچسب‌های صفحه

برای نمایش یک فهرست جامع از صفحه‌ها و بخش‌هایی که بر اساس هر یک از برچسب‌های زیر طبقه‌بندی شده‌اند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقه‌بندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.

  • بازگشت به بالا
DNN