بهترین روش اجرا متکی بر تجارب گذشته به دست آمده است که ممکن است با گذشت زمان تغییر کند و در ضمن باید با شرایط هر کشوری تطبیق داده شود.
عدم کفایت آماده سازی و یا تصمیمات اشتباه در روش اجرا میتواند فعالیتهای جاری سازمان مالیاتی کشور را به هم ریزد.
انواع تشکیلات سازمانی مسئول وصول مالیات:
سیستمهای جدید مالیاتی و سازمان مدیریت آنها بر پایه اصل « رعایت داوطلبانه » بنیاد میشوند، بدین معنی که از مؤدیان انتظار دارند که با دخالت محدود مسئولین مالیاتی، داوطلبانه و شخصاً تکالیف مالیاتی خود را انجام دهند.
در بسیاری از کشورها، عملکرد حسابرسی از جنبههای بسیار ضعیف مدیریت مالیات بر ارزش افزوده میباشد.
معمولترین راههای فرار از پرداخت مالیات:
یک برنامه حسابرسی خوب طراحی شده برای کاهش میزان تقلب و فرار از مالیات بر ارزش افزوده بسیار حیاتی است.
برخی بنگاهها به ویژه صادرکنندگان (چون صادرات مشمول نرخ صفر میباشد) مالیات پرداختی آنها بابت نهادهها بیش از مالیات پرداخت روی خروجیها (فرآوردهها) میشود و در نتیجه حق دارند که مبلغ اختلاف را از دولت دریافت (مسترد) کنند.
فرآیند استرداد، پاشنه آشیل (نقطه ضعف) مالیات بر ارزش افزوده است:
عدم استرداد کامل و به موقع اعتبار اضافی موجب تضعیف جامعیت مالیات بر ارزش افزوده و اعتبار سازمان مالیاتی خواهد شد.
از طرف دیگر بهانه مسئولان مالیاتی در تأخیر در استرداد مالیات، حسابرسی کامل تمام ادعاهای استرداد و خطر تقلبی بودن ادعاها میباشد.
برای نمایش یک فهرست جامع از صفحهها و بخشهایی که بر اساس هر یک از برچسبهای زیر طبقهبندی شدهاند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقهبندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.