هدف – هدف از این مطالعه، تعیین آن دسته از مشکلات نظام اداری است که مانع کارایی کارکنان و انجام بهینهی کارها میگردد؛ همچنین سعی میشود با تعیین علت مشکلات و پیامدهای احتمالی ناشی از عدم رفع مشکلات، راه حل مناسب ارائه گردد.
طراحی/روششناسی/شیوه – در این مطالعه، مشکلات و موانع کارایی کارمندان یک سازمان بزرگ دولتی مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه اساساً بر اساس متدولوژی گراندد تئوری انجام شده است. ابتدا در مورد اشکالات نظام اداری از نظر تئوری و ناشی از نوع ساختار بوروکراسی سلسله مراتبی آن از طریق مطالعهی کتابها، مقالات، نشریات و وبسایتها تحقیق و بررسی شد؛ سپس این یافتهها با تجارب شخصی در ادارات دولتی و همچنین نظرات مشورتی سایر همکاران ترکیب شد تا شناخت نسبتاً کاملی از موضوع مورد بررسی به دست آید؛ سپس بر اساس شناخت حاصل شده، سوالات مورد نظر برای پرسش از کارمندان مشخص شدند. این سوالات از 57 نفر از کارمندان شامل 12 خانم و 45 آقا در ردههای سنی مختلف و حوزههای کاری متفاوت از 15 اداره پرسیده شدند؛ از جوابهای ارائهشده برای جمعآوری دادهها استفاده گردید. دادههای جمعآوریشده کدگذاری و طبقهبندی شدند؛ سپس مفاهیم جدید تعریف شده و در آخرین گام نظریه مواجهه با اشکالات نظام اداری طرح شد.
یافتهها – این مطالعه، عوامل اثرگذار بر نحوهی کار و عملکرد کارکنان یک سازمان بزرگ دولتی را مشخص و به آن کمک میکند تا تصویر مشخصی از مشکلات داخلی و دیدگاههای کارمندان خود در این رابطه به دست آورد.
محدودیتهای/پیامدهای تحقیق - موانع و مشکلات کارکنان با تمرکز بر گروهی از کارمندان رسمی با سطوح تحصیلی لیسانس به بالا و سطوح سازمانی پایینتر از مدیران ادارات و مدیران کل مشخص شدند. سایر انواع کارکنان شامل کارکنان قراردادی، پیمانکاری، مشاورین و ... و نیز سطوح تحصیلی کمتر از لیسانس مورد بررسی قرار نگرفتند. به دلیل انجام تحقیق در وقت اداری و کمبود وقت اختصاصی برای مصاحبه، همچنین ترجیح بسیاری از پرسششوندگان مبنی بر نیاز به زمان کافی برای فکر کردن، پرسشها به صورت مکتوب در اختیار ایشان قرار میگرفت و در صورت نیاز توضیحات بیشتر به صورت شفاهی ارائه میشد؛ برای جبران این مشکل سوالات در اختیار تعداد بیشتری از کارمندان قرار گرفت. همچنین برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه به صورت فرم کامپیوتری به صورت آنلاین و نیز از طریق ایمیل طراحی شد که به دلایل مختلف از جمله ترجیحات افراد، مشکلات فنی و یا سواد الکترونیکی اصولاً مورد استقبال قرار نگرفت.
پیامدهای عملی – اهمیت راهبردی نیازمندیها با دقت بیشتر، و عناصر خدماتی بطور مؤثرتری مشخص شدند.
نوآوری/ارزش – این مطالعه، مشکلات و نیازمندیهای کارمندان در سازمان دولتی را عمیقاً بررسی میکند. در این مطالعه سعی میشود با کاربرد روششناسی گراندد تئوری در یک سازمان دولتی، مهمترین مشکلات و نیازمندیهای راهبردی کارکنان مشخص شود؛ بنابراین باعث تسهیل کار مدیران سازمان در برنامهریزی، تنظیم قوانین و مقررات و طرحریزی سازمانی میباشد.
اجرای این تحقیق و استفاده از روش گراندد تئوری با راهنماییهای دوست ارجمند جناب آقای دکتر سید یعقوب حسینی استاد گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام شده است.
برای نمایش یک فهرست جامع از صفحهها و بخشهایی که بر اساس هر یک از برچسبهای زیر طبقهبندی شدهاند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقهبندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.