مدارک فعالیتها، اطلاعات و دانشهای ثبت شدهای هستند که در طی انجام فرآیندها و فعالیتها در سازمان به وجود میآیند. بدون داشتن وسیلهای برای مدیریت، تحلیل و استفاده از این حجم عظیم و رو به گسترش اطلاعات، جمعآوری و ذخیرهسازی مدارک نمیتواند نقش موثری در کمک به فرآیند تصمیمگیری سازمانها داشته باشد. سیستمهای پشتیبان از تصمیمی که این وظیفه را در سازمانها بر عهده دارند، سیستمهای تصمیمیار مبتنی بر اسناد (document-driven DSS) نامیده میشوند.
یک document-driven DSS اطلاعات غیر ساختیافته با انواع مختلفی از فرمتهای الکترونیک را مدیریت، بازیابی و اداره (manipulate) میکند. وب نیز امکان دسترسی به پایگاههای بزرگی از مدارک شامل پایگاه دادههایی از مدارک، hypertext تصاویر، صداها و ویدئوها را فراهم میآورد. مثالهایی از مدارکی که به وسیله document-based DSS ها مورد دسترسی قرار میگیرند: روالها و سیاستها، مشخصات محصولات، کاتالوگها، مدارک تاریخی سازمان شامل ملاقاتها، یادداشتهای همکاران، مکاتبات مهم و مانند آن. یک موتور جستجو یک ابزار تصمیمیار (decision-aiding) قدرتمند است که معمولاً به همراه سیستمهای پشتیبان از تصمیم document-driven مورد استفاده قرار میگیرد. یک موتور جستجوی وب مثل Google.com را در واقع میتوان دارای یک Document-driven DSS و web-based با عملکرد بسیار ابتدایی دانست.
نکته اساسی که باید به آن اشاره نمود تفاوت میان document-driven DSS ها و سیستمهای مدیریت مدارک یا document management system(DMS) ها است. تفاوت عمدهای که میان سیستمهای مدیریت مدارک و عملکردی که ما از document-driven DSS ها انتظار داریم آنست که به صورت کلی سیستمهای مدیریت مدارک، سیستمهای پردازش تراکنشهای مدارک هستند. یک DMS یک ذخیرهسازی سیستماتیک، یکپارچه و استاندارد از مدارک و دادههای در مورد مدارک است که به افراد این امکان را میدهد که مدارک را به اشتراک گذاشته و در ویرایش یک مدرک خاص با یکدیگر همکاری نمایند. یک DMS معمولاً امکاناتی برای کنترل نسخهها، انواع جستجوها و کلمات برچسب (Tag) در اختیار کاربران خود قرار میدهد؛ ولی کار document-driven DSS ها فراتر از این است. در واقع میتوان گفت یک سیستم مدیریت مدارک، مدارکی را پردازش، بازیابی و دخیره میکند که توسط document-driven DSS ها و به منظور پشتیبانی از فرآیند در سازمان مورد تحلیل قرار گرفته و طبقهبندی و انتخاب میشوند. بنابراین نکته مهم در مورد سیستمهای پشتیبان از تصمیم توانایی آنها در تحلیل اطلاعات و طبقهبندی و بازیابی مدارک بر اساس دانشهای موجود در آنهاست.
منبع: راهنمای نرمافزارهای سازمانی آزاد/متن باز - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
برای نمایش یک فهرست جامع از صفحهها و بخشهایی که بر اساس هر یک از برچسبهای زیر طبقهبندی شدهاند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقهبندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.