در تحقیق قبلی(تولید نظریه مواجهه با اشکالات نظام اداری) فهرست جامعی از مفاهیم، نشانهها، عوامل، پیامدها و راهبردهای مواجهه با اشکالات نظام اداری در قالب 1300 عنوان مشخص شد و پس از خلاصهسازی و تهیه جداول و نمودارها مهمترین گزینهها شامل 47 گزینه جهت نظرسنجی و رأیگیری آنلاین در تحقیق جدید انتخاب شد. این مطالعه بر مبنای نتایج آن تحقیق و در مورد دیدگاه کارکنان در مواجهه با اشکالات نظام اداری است. این تحقیق به دنبال کشف نگرش کارکنان در مورد سیاست اصلاح نظام اداری با استفاده از روش کیو (Q-Method) میباشد. در این پژوهش سعی شده است به پرسشهای زیر پاسخ داده شود:
این مطالعه به صورت آنلاین در این آدرس انجام شده است.
با استفاده از نتایج حاصل از پژوهش، کارکنان مورد بررسی در دو گروه قابل دستهبندی هستند: گروه اول با 56 نفر شامل %95 از افراد و گروه دوم با 3 نفر شامل %5 مشارکتکنندگان هستند.
با توجه به این که گروه دوم با فقط 3 نفر شامل %5 از افراد هستند و گروه اول با 56 نفر شامل %95 تعداد مشارکتکنندگان هستند، جهت سادگی کار میتوان گروه دوم را حذف کرد و فقط گروه اول را مورد بررسی قرار داد؛ یا این که جمع امتیازات اختصاص داده شده توسط افراد دو گروه به هر گزینه را محاسبه و به صورت مرتب شده بر اساس امتیاز به عنوان نظر تمامی افراد مورد بررسی قرار داد. جمع امتیازات دو گروه به گزینههای مختلف به صورت زیر است:
جمع امتیاز کل گزینهها در شکل زیر مشخص شده است:
*** در عمل شاهدیم آن چه از سوی مدیران اتفاق میافتد و بر آن تأکید میشود(5 گزینه ناحیه سرخ رنگ و پایین) کاملاً بر خلاف انتظارات و ذهنیت کارکنان(ناحیه سبز به ترتیب از بالا به پایین) است! بعلاوه در حالی که کارکنان عملیاتی و نیروهای دانشی(مثل کارکنان تازه استخدامی) بیشتر به گزینههای بالایی جدول فکر میکنند، مدیران جدید عموماً افرادی هستند که اولویت فکری آنها گزینههای پایینی میباشد.
در این پژوهش سعی گردید تا ذهنیت کارکنان در مورد سیاستهای اصلاح نظام اداری و انتظارات ایشان از اصلاحات مورد شناسایی قرار گیرد. بر اساس دادههای جمعآوری شده، کارکنان به دو گروه تفکیک شدند: گروه اول شامل 56 نفر و در واقع ٪95 کارکنان و گروه دوم شامل 3 نفر یا ٪5 کارکنان میشد. توجه به طیف سابقه خدمت مشارکتکنندگان نشان میدهد که خواستهها و انتظارات مشخصشده در این پژوهش از سالها پیش مورد تقاضا بوده و در سالهای آتی نیز حداقل در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که کارکنان مورد بررسی خواستار تغییرات بنیادین در ساختار سازمانی و روشهای انجام کار میباشند. هر دو گروه به شدت مخالف سلسله مراتب (ساختار سازمانی) فعلی و آییننامه و مقررات فعلی هستند. مهمترین ویژگیهای مورد تقاضا در ساختار جدید عبارتند از:
از محدودیتهای تحقیق، عدم حمایت رسمی آن از سوی سازمان مورد مطالعه و عدم تمایل به همکاری از سوی مدیران است. همچنین با افزایش سابقه خدمت، کارکنان امید کمتری به تغییرات دارند و در نتیجه از انگیزه کافی برای مشارکت در چنین برنامههای تحقیقی برخوردار نیستند. از مهمترین دلایل عدم مشارکت، ناامیدی از اعمال تغییرات؛ و همچنین عدم رسمیت تحقیق و در نتیجه کاهش امید به تأثیرگذاری نتایج حاصل از تحقیق در نظرات مدیران میباشد.
برای نمایش یک فهرست جامع از صفحهها و بخشهایی که بر اساس هر یک از برچسبهای زیر طبقهبندی شدهاند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقهبندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.