اهداف و برنامه‌ها

دولت الکترونیک


تعریف مجدد ساختارهای دولتی به منظور ساده کردن و شفاف سازی رویه‌ها، درآمدها و هزینه‌ها به طوری که به صورت الکترونیکی قابل انجام باشد و کلیه هزینه‌ها و رویه‌ها توسط ارباب رجوع نیز قابل ارزیابی باشد (نظارت جمعی).

فواید  و مزایای دولت الکترونیک

  • افزایش سرعت انجام کار
  • عدم نیاز به یا به حداقل رساندن نیاز به مراجعه حضوری افراد
  • بی‌نیاز کردن ارباب رجوع از پیگیری امور خود در مراکز استان‌ها و پایتخت ارباب رجوع باید بتواند از هر جایی از ایران و جهان درخواست خود را به سازمان ارائه دهد و نتیجه نهایی را از همان سازمان دریافت کند بدون این که لازم باشد از چگونگی انجام کار اطلاع داشته باشد یا مجبور باشد خود آن را بین ادارات و دفاتر مختلف پیگیری کند.
  • شبانه روزی کردن ادارات و خدمات
  • استقلال ارائه خدمات از محل فیزیکی ادارات؛ به درخواستی که از خراسان ارائه شده است کارمندی از خوزستان یا هر جای دیگری و در هر جایی رسیدگی کند
  • توزیع متعادل خدمات در تمام نقاط کشور و برای تمام مردم
  • عدم نیاز به هزینه‌های کلان برای ساختمان‌سازی جهت بنای ادارات و سازمان‌ها افراد از منازل خویش در هر جای ایران و جهان درخواست خود را ارائه دهند و کارمندان هم در هر جایی از ایران و جهان به این درخواست‌ها رسیدگی کنند.
  • قرار دادن مدیریت زمان افراد (اعم از کارمند و ارباب رجوع) در کنترل خود ایشان
  • فراهم آوری امکان مهاجرت معکوس مهاجرین به شهرها و روستاهای اصلی‌شان
  • کاهش زمان و هزینه‌های فراوان تولید کاغذ و در نتیجه  افزایش درختان و فضای سبز

با وجود تمام کوشش‌های دولت نهم در انتخاب شعار «دولت الکترونیک» و گام برداشتن در این راستا، طبق گزارش سازمان ملل ایران در سال 2005 نسبت به سال 2004 از 17 پله رشد برخوردار بوده است در حالی که از سال 2005 تا 2008 در فهرست جهانی آمادگی برای دولت الکترونیکی با 10 پله سقوط حتی پایین‌تر از کشورهایی چون فیجی، ارمنستان، قرقیزستان، گواتمالا و مونته‌نگرو در رتبه 108 قرار گرفته است.

موانع شكل‌گيرى دولت الكترونيك

  1. عدم حمايت مديران ارشد سازمانى از شكل‌گيرى دولت الكترونيك
  2. عدم احساس نياز به تشكيل دولت الكترونيك
  3. هزينه‌هاى سنگين راه‌اندازى چنين دولتى مشتمل بر هزينه‌هاى ايجاد، نگهدارى و توسعه شبكه‌ها و پايگاه‌هاى اطلاع رسانى در سطح كشور
  4. كمبود نيروهاى متخصص در رشته فنآورى اطلاعات و ارتباطات
  5. نحوه ارائه‌ی اطلاعات درخواستى مشتريان به صورت قابل دسترس براى آن‌ها
  6. عدم توانايى در مرزبندى اطلاعات محرمانه و غيرمحرمانه
  7. مشكلات مربوط به حفاظت از اطلاعات شخصى افراد و سازمان‌ها
  8. راهكارهاى دسترسى كاربران به دولت الكترونيك
  9. كمبود سواد رايانه‌اى در مورد كاربران
  10. مشكلات تحليل و مهندسى مجدد اطلاعات سازمان‌ها به منظور الكترونيكى كردن دولت

همان طور که مشاهده می‌شود از تعداد 10 مانع بالا دست کم هشت مورد آن مربوط به مشکل عدم مستندسازی می‌باشد.

فهرست مطالب این بخش



طبقه‌بندی محتوا و فهرست برچسب‌های صفحه

برای نمایش یک فهرست جامع از صفحه‌ها و بخش‌هایی که بر اساس هر یک از برچسب‌های زیر طبقه‌بندی شده‌اند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقه‌بندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.

  • بازگشت به بالا
DNN