اهداف و برنامه‌ها

حذف کنکور


طرح حذف کنکور که خرداد 86 به تصویب نهایی مجلس رسید مقرر می‏دارد که نمرات امتحان نهایی سراسری دانش‏آموزان ملاک انتخاب رشته آن‏ها در دانشگاه‏ها باشد. طرح حذف کنکور در دو قسمت زیر بررسی می‏شود:

نظرات مخالفین طرح جدید مجلس

  • اضطراب دانش‏آموزان و خانواده‏ها عوض یک سال به چهار سال افزایش پیدا می‏کند

  • وضعیت سایر رده‏های کنکور مثل کارشناسی ارشد، کاردانی به کارشناسی مشخص نشده است یا ابهام دارد مثلاً گفته می‏شود بر اساس سوابق تحصیلی پرورشی و مهارت داوطلبان صورت می‏گیرد که کاملاً سلیقه‏ای است. پیش بینی می شود که امسال تعداد داوطلبان آزمون کاردانی ناپیوسته به حدود 800 هزار نفر برسد

  • ملاك و معیار نمره دهی در سؤالات تشریحی یكسان و عادلانه نیست

  • ممکن است افراد زیادی مثلاً 500 نفر با نمره یکسان همگی قصد انتخاب یک رشته خاص مثل برق شریف را داشته باشند، تکلیف چیست؟ بالتبع این دانشگاه‌ها باید دوباره آزمون ورودی برگزار كنند

  • حدود 70 هزار ظرفیت بخش دولتی ویژه رشته های مطلوب مانند حقوق، مهندسی و پزشکی است که دارای رقابت ورود شدید هستند و نمی ‏توان دانشجویان این رشته ها را بدون کنکور و یا برگزاری آزمون پذیرش کرد

  • در مناطق محروم طبیعی است که دانش آموزان در امتحانات هماهنگ نمره کمتری می گیرند بنابراین معدل پایین تری خواهند داشت

  • یک نکته که باعث نگرانی است تقلب در امتحانات است. متاسفانه تقلب در امتحانات آموزش و پرورش بسیار زیاد است این یک واقعیتی است که نمی توان کتمان کرد

  • تکلیف افرادی که قبل از اجرای این طرح دیپلم گرفته‏اند و به فکر معدل‏شان نبوده‏اند چیست؟ یا افرادی که فارغ‏التحصیل شده‏اند و مجدداً قصد تحصیل در یک رشته دیگر دارند؟ فقط 30 درصد داوطلبان ما فارغ التحصیلان همان سال هستند

  • با اجرای این مصوبه تلاش برای اخذ نمرات بالاتر و بالا بردن معدل به منظور افزایش شانس ورود به دانشگاه ازسطح کنکور به سطح متوسطه منتقل می‏گردد و در این بین یک عده افراد سودجوازاین فضا استفاده کرده ونمرات غیرواقعی را وارد کارنامه‏های یک عده می‏نمایند

  • چرا برای حذف كنكور سراغ شیوه های معمول در برخی كشورهای عربی از جمله مصر رفته ایم؟ در این كشور بدلیل تاثیر معدل در پذیرش دانشگاه عملا گرایش به سوی معلم خصوصی و سایر راههای قانونی و غیرقانونی برای كسب معدل بالاتر روز به روز در حال افزایش است و اثرات مخربی را بر سیستم آموزشی داشته است

  • برگزاری كنكور در كشور ما صرفاً مسابقه ذهنیات است باید در عوض برداشتن آن روشی برای سنجش علمی ایجاد كنیم ولی این طرح آمده است همان كنكور و مسابقه ذهنی و معدل ونمره در تراز را در دوران دبیرستان تقسیم كرده كه باعث آن می‌شود كه استرس كنكور از سال اول دبیرستان همراه دانش‌آموزان باشد

  • در این طرح علاوه بر نمره دانش‌آموزان سوابق مهارتی، پرورشی و ورزشی دانش‌آموزان نیز برای ورود به دانشگاه ملاك ارزیابی قرار گرفته كه علاوه بر نگاه سلیقه‌ای ناگزیر به این مقولات این قضیه باعث تبعیض بین خانواده‌های ثروتمند و بی‌بضاعت نیز می‌شود

  • نتیجه این طرح اصلاح این تصور كه كسی كه معدل ندارد لزوما استعداد هم ندارد در حالی‌ كه ما باید این تصور را اصلاح می‌كردیم

  • نیاز به افزایش توان آموزش و پرورش برای برگزاری آزمونهای کشوری به جای سازمان سنجش

  • امکان رسوخ و گسترش فساد اداری مالی پیرامون کنکور به سیستم آموزش و پرورش

  • حذف کنکور، شعاری جذاب و شیرین است ولی هیچ وقت جایگزینی برای آن دیده نشده است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رای و آوردن طرح کنکور بر روی صحن تعجیل نکنند

  • ملاک مجلس در این طرح سوابق تحصیلی داوطلبان است، این در حالیست که دیپلمه های آزمون کاردانی ناپیوسته از رشته های مختلف با دروس مختلف هستند بنابراین امکان مقایسه این داوطلبان بسیار محدود است

  • لایحه ساماندهی نظام پذیرش دانشجوی وزارت علوم و سازمان سنجش طرحی پیشرفته و مطالعه شده است، وزارت علوم حدود 30 سال بر روی این طرح کار تخصصی انجام داده و این طرح شامل نتایج مطالعه تطبیقی و تجربیات کشورهای مختلف است، بنابراین مجلس نباید با یک کار عجله ای و شعاری، مقوله حساس کنکور را حذف کند


  •  

موضوعات مرتبط



طبقه‌بندی محتوا و فهرست برچسب‌های صفحه

برای نمایش یک فهرست جامع از صفحه‌ها و بخش‌هایی که بر اساس هر یک از برچسب‌های زیر طبقه‌بندی شده‌اند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقه‌بندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.

  • بازگشت به بالا
DNN