کار شبکهای، شبکهای از انسانها و روشی است برای توزیع محصولات و خدمات؛ یعنی در این روش فروشنده مستقیم به سراغ خریدار میرود، درست برعکس حالت معمول و مرسومی که میشناسیم.
به طور کلی به حذف واسطهها و رساندن مستقیم محصولات/خدمات از کمپانی/تولیدکننده به مشتری/مصرفکننده از طریق شبکهای از مشتریان و توزیع کنندگان کمپانی و بدون دخالت واسطهها کار شبکهای، فروش شبکهای، بازاریابی شبکهای، نتورکینگ یا نتورک مارکتینگ گفته میشود.
اما چگونه این شبکه انسانها شکل میگیرد و با چه انگیزهای؟ فرض کنید شرکتی از روش بازاریابی شبکهای برای توزیع کالایی استفاده میکند. این شرکت پیشنهاد فروش کالای خود را به شما میدهد. شما هماهنگ با طبع و سلیقه خود آن کالا را میخرید.
بعد از خرید کالا شرکت برای شما پیشنهادهای دیگری هم دارد. به شما میگوید اگر شما عضو من بشوی علاوه بر این که میتوانی کالای مرا با درصدی تخفیف بخری، میتوانی آن کالا را با درصدی اضافه بفروشی و در واقع توزیعکننده من بشوی. پیشنهاد بعدی هم این است که جز این که میتوانی توزیعکننده من باشی در طرح درآمدزایی من وارد بشوی.
طرح درآمدزایی دیگر چیست؟ طرح درآمدزایی، پلان (plan) یا نموداری است که طبق آن افراد مختلف عضو شرکت میشوند؛ این طرح میتواند به اشکال مختلفی باشد. شما بعد از عضو شدن در این طرح با جذب و عضو کردن افراد دیگر و انتقال آموزشهای فراگرفته به آنها، به دلیل خرید و فروش کالاهای توسط آن افراد درآمدی کسب میکنید. دقت کنید درآمد شما نه به خاطر عضو کردن آن افراد بلکه به خاطر فروش کالاهای شرکت توسط آن افراد است. این گونه و با این انگیزه است که شبکهای از انسانها شکل میگیرد.
در فروش شبکهای، اشخاص به عنوان پیمانکاران یا نمایندگان مستقل با یک شرکت مادر در ارتباط هستند و هر شخص بر مبنای حجم کالا یا خدمات فروخته شده کمپانی حاصل تلاش خودش و مجموعه افرادی که به واسطه وی به این تجارت وارد شدهاند، حقوق یا پورسانت دریافت میکند.
بنابراین شما 3 انتخاب دارید: یا صرفاً خریدار کالا هستید؛ یا علاوه بر خرید کالا و استفاده از آن به عنوان توزیعکننده مشغول فروش کالا میشوید اما بدون این که وارد طرح درآمدزایی شوید و کسی را عضو شرکت کنید؛ و در انتخاب سوم که شما به جز خرید کالا و توزیع و فروش آن وارد طرح درآمدزایی میشوید و اعضای دیگری را جذب این شبکه انسانی میکنید.
فروش شبکهای به خودی خود یک تجارت نیست بلکه روشی برای انجام یک تجارت است. یک روش فروش و بازاریابی که در آن خود مشتریان معرف محصولات یا خدمات کمپانی هستند یعنی آنها همکار و شریک کمپانیند نه کارمند آن؛ این افراد برای کمپانی کار نمیکنند بلکه با کمپانی کار میکنند. این روش، یك روش درآمدزایی دائمی و تصاعدی است و نه پولدهی سریع و كوتاه مدت.
از فروش شبکهای همچنین با عناوینی مثل (بازاریابی شبکهای)، (فروش چند سطحی)، (فروش مرتبط یا وابسته)، و (فرانشیز تجارت خانگی) نیز نام برده میشود.
بازگشت به فهرست مطالب | موضوع بعدی: فواید کار شبکهای
برای نمایش یک فهرست جامع از صفحهها و بخشهایی که بر اساس هر یک از برچسبهای زیر طبقهبندی شدهاند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقهبندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.