بانکداری الکترونیکی یعنی این که که مشتریان بتوانند در هر زمانی از شبانهروز (24 ساعته)، از هر جایی از داخل یا خارج از ایران هر نوع کار بانکی خود اعم از افتتاح حساب، واریز قبوض، پرداخت اقساط، درخواست وام و پیگیری آن، انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر خود یا هر شخص دیگری در همان بانک و یا هر بانک دیگری، و انجام خرید و واریز وجه آن به حساب فروشنده را بدون مراجعه به شعب بانک یا خودپردازها و بدون نیاز به دریافت چک و حمل بستههای پول فقط از طریق رایانه شخصی یا سایر وسایل ارتباطی مثل موبایل خود با اطمینان خاطر انجام دهند.
امروزه به اشتباه استفاده از دستگاههای پرداخت پول به عنوان بانکداری الکترونیکی نام برده میشود. هرچند که به خدمت گرفتن تجهیزاتی از این دست میتواند راه را برای رسیدن به این مهم فراهم کند؛ اما صرف بهکارگیری این دستگاهها بانکداری الکترونیکی نیست. در سال 1350 «بانک تهران» با در اختیار گرفتن بین هفت تا 10دستگاه خودپرداز (ATM) در شعبههای خود نخستین تجربه پرداخت اتوماتیک پول را اجرایی کرد، از آن زمان روند گسترش پول الکترونیکی بهصورت بسیار کند آغاز شد تا اینکه در سوم خرداد ماه سال 1383 دولت برای اولین بار بهصورت مستقیم وارد میدان شد و طی مصوبهای خواستار عملیاتی شدن خدمات پول الکترونیکی تا پایان همان سال شد.
امروزه یک مراجعه کننده به بانک باید ساعت و در برخی مواقع ساعتهای متمادی را در رفت و آمد بین بانکها و صفهای طولانی صرف کند، با مشتریان دیگر درگیر شود و با متصدی بانک سروکله بزند تا یک قبض معمولی تلفن یا آب و برق را بپردازد.
تغییر مدیریت بانک مرکزی که در واقع وظیفه سیاستگذاری سیستم بانکی کشور را بردوش دارد، فرصت مناسبی در بازنگری روشهای کنونی برخورد با مشتری است. مدیریتهای سابق بانک مرکزی طی سالهای اخیر فرصت مناسبی را برای حرکت دادن بانکهای کشور به سمت بانکداری الکترونیکی از دست داد. بیاعتقادی به بانکداری اینترنتی و مقرر نکردن پروژهها و برنامههایی برای تغییر سیستم ناکارآمد بانکی باعث شده که روزبهروز بر دشواریهای زندگی شهری افزوده شود.
ارائه خدمات الکترونیکی و اینترنتی از سوی چند بانک بسیار جوان خصوصی گواه این است که دلایل بانکهای دولتی مبنی بر آماده نبودن زیرساختها لازم و غیره تمام توجیهات بیفایدهای در مقابل عملکرد ضعیف این بانکها در مسیر بانکداری الکترونیکی است.
با وجود تمام اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است بانکهای دولتی به جز صرف هزینههای کلان برای تبلیغات خدماتی که هنوز ارائه نشده است به هیچ کدام از تعهدات خود در جریان راهاندازی خدمات الکترونیکی و اینترنتی عمل نكرده است و ارائه خدماتی از این دست هنوز با چالش روبهرو بوده و اینطور که به نظر میرسد دولت نهم نیز هنوز برنامه ویژهای برای عملیاتی کردن یکی از مهمترین ارکان توسعه تجارت الکترونیکی در کشور ارائه نکرده است.
بیش از 15 سال (از سال 1990) از ظهور بانکداری الکترونیکی گذشته است و اکنون در دنیا جا افتاده و برخی از کشورها در حال عبور از آن هستند اما ما هنوز برای شناختن فواید و محاسنش کنفرانس برگزار میکنیم!
اگر در محیط اینترنت جستجو کنید میبینید از سالها پیش کم و بیش از همین موارد بیان شده در این جا به عنوان مشکلات و موانع بر سر راه بانکداری الکترونیک ذکر شده است با این وجود هنوز نسبت به رفع این موانع اقدامات موثری انجام نشده است.
در حال حاضر کل فضای بانکداری الکترونیک کشور در طرح شتاب از یک دهم درصد تولید ناخالص کشور هم کمتر است. شکی نیست استقرار یک سیستم بانکداری الکترونیکی کارآمد و موثر شفافکننده بسیاری از عملیات بانکی و نظمدهنده وضعیت کنونی است.
برای نمایش یک فهرست جامع از صفحهها و بخشهایی که بر اساس هر یک از برچسبهای زیر طبقهبندی شدهاند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقهبندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.