اهداف و برنامه‌ها

نظام آموزش


طرح کلی نظام آموزشی جدید عبارت است از ترکیب نظام آموزش سنتی استاد-شاگردی با فناوری‌های نوین بر مبنای نتورکینگ یا کار شبکه‌ای.

مزیت‌های نظام آموزشی پیشنهادی عبارت است از:

  • وحدت نهادی: ادغام کلیه نهادهای متولی آموزش مثل حوزه‌های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فنآوری، وزارت بهداشت و درمان و آموزش علوم پزشکی، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، نهضت سوادآموزی و ... با هدف ادغام، یکپارچه‌سازی و هماهنگ‌سازی کلیه‌ی سیستم‌های آموزشی از دبستان تا دانشگاه؛ دانشگاه‏های دولتی، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، مراکز تربیت معلم، کلیه موسسات آموزش عالی وابسته به نهادها و سازمان‌ها، فنی و حرفه‌ای، کار دانش، نظری و مهارتی، حوزه‌های علمیه، نهضت سوادآموزی، نظام جدید و نظام قدیم، ترمی، فصلی، سالی واحدی، عمومی، استثنایی، ناشنوایان، معلولین، جانبازان، شاهد و ایثارگر، استعدادهای درخشان، عشایر، سرباز معلم، پیش دبستانی، دبستان، راهنمایی، دبیرستان، هنرستان، پیش دانشگاهی، رشته‌های مختلف ریاضی و فیزیک، تجربی، علوم انسانی و تمامی سایر انواع روشها و سازمان‌های مرتبط.
  • درآمدزایی: در نظام آموزشی جدید، قابل پیش‌بینی است که کودکان و خردسالان قبل از رسیدن به سن 10 سالگی برای خود درآمدزایی کنند.
  • بهره‌وری: در نظام فعلی آموزش با ده‌ها نهاد آموزشی و چندین میلیون فارغ‏‌التحصیل طی چند دهه گذشته چند نفر نخبه مثل چمران، بازرگان، سهراب سپهری، حسابی، قریب، و ... داشته‌ایم. در عوض از تعداد محدود دانش‏آموزان تاریخ قدیم ایران چه تعداد ابن سینا، فارابی، فردوسی، خیام، مولوی، سعدی، حافظ، ذکریای رازی، ابوریحان بیرونی، خوارزمی، ابوسعید ابوالخیر، سهروردی، غیاث‌الدین کاشانی، کاشانی، مصدق، امام خمینی، مدرس، بهار، شهریار و ... داشته‌‏ایم؟ بهره‏‌وری کدام یک از دو سیستم بیش‏تر بوده است؟
  • آموزش همگانی: دانش‌آموزی و دانش‌جویی یک شغل نبوده و کسب علم و دانش منحصر به اینها نخواهد بود؛ هر فردی اعم از پیر و جوان و در هر شغلی می‌تواند هم به افرادی آموزش دهد و هم از افرادی آموزش بگیرد.
  • آموزش تمام عمر: آموزش منحصر به مقاطع مجزای تحصیلی نیست و هر فردی می‌توان از گهواره تا گور دنبال آموزش و مهارت‌آموزی یا انتقال دانش باشد.
  • حذف کنکور: به دلیل ماهیت نظام پیشنهادی در این جا و شیوه کسب و گسترش علوم، اصولاً و از ابتدا نیازی به وجود کنکور و برگزاری امتحانات همزمان برای سنجش توانایی‌های علمی دانش‏‌آموزان وجود ندارد. این در حالی است که حذف کنکور در نظام فعلی آموزشی به یک معضل و مشکل غیر قابل حل تبدیل شده است.

فهرست مطالب این بخش:



طبقه‌بندی محتوا و فهرست برچسب‌های صفحه

برای نمایش یک فهرست جامع از صفحه‌ها و بخش‌هایی که بر اساس هر یک از برچسب‌های زیر طبقه‌بندی شده‌اند، بر روی عنوان آن برچسب کلیک کنید؛ یا برای کمک به بهبود طبقه‌بندی محتوا، برچسبی برای این صفحه اضافه کنید.

  • بازگشت به بالا
DNN