خبرها و یادداشت‌ها

ارائه مقاله مربوط به مشکلات نظام اقتصادی

ارائه شفاهی مقاله تعیین مشکلات نظام اقتصادی در نخستین همایش سراسری اقتصاد، دانشگاه تهران

سعید علی‌حسینی 0 5007 رتبه مطلب: بدون رتبه

تحلیل مسائل اقتصاد ایران تاکنون از دیدگاه‌های مختلف صورت پذیرفته است که هر کدام جنبه‌هایی از مسائل اقتصاد ایران را نمایان می‌کند. در این تحقیق از روش گراندد تئوری یا روش داده‌بنیاد که تاکنون در تحلیل اقتصاد ایران به کار گرفته نشده، استفاده شده است. این روش که در سال‌های اخیر یکی از پرکاربردترین روش‌های تحلیل کیفی می‌باشد می‌تواند به شناخت بهتر مسائل، پیامدها و مشکلات اقتصاد ایران کمک نماید.

انتشار نتایج پژوهش برای تعیین اشکالات نظام اداری

پژوهش کیفی برای تعیین اشکالات نظام اداری بر اساس داده‌های واقعی

سعید علی‌حسینی 0 4529 رتبه مطلب: بدون رتبه

در این تحقیق مشکلات و موانع کارایی کارمندان یک سازمان بزرگ دولتی به روشی علمی و بر اساس متدولوژی گراندد تئوری مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین سعی شده است با تعیین علت مشکلات و پیامدهای احتمالی ناشی از عدم رفع مشکلات، راه حل مناسب نیز ارائه گردد.

مسأله تحریم‌های اقتصادی و ناکارآمدی نظام تدبیر ایران

تحریم‌ها و مشکلات، فرصتی برای نوآوری و پیشرفت؛ یا توجیهی برای درجازدن و فساد سیستمی

سعید علی‌حسینی 0 198 رتبه مطلب: بدون رتبه

از تحریم‌ها علیه ایران به‌عنوان یک علت مشکلات اقتصادی نام برده می‌شود؛ در حالی که می‌دانیم هر مسأله در واقع یک پیشران برای نوآوری و پیشرفت است. این موضوع را به کمک هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی بررسی می‌کنیم. نظر من این است که رکود و توقف کارها در اثر تحریم و وابسته کردن رشد اقتصادی تنها یک بهانه برای توجیه ناکارآمدی مدیران و نظام اداری است.

اشاعره و معتزلیون، ریشه‌های مشکلات ایران؟

بحث فقهی-حوزوی متضاد با فرهنگ ایران ریشه‌ی مشکلات ماست؛ یا شعارگرایی حاکمان و فرار مدیران از اقدام و عمل؟

سعید علی‌حسینی 0 201 رتبه مطلب: بدون رتبه

فراتر از بحث اعتزالی و اشعری که یک دوگانه فقهی-حوزوی آن هم بیشتر در مخالفت با اندیشه‌های فرهنگی شیعی است، ریشه‌های مشکلات کنونی ایران را می‌توان بیشتر در شعارگرایی، پردازش مکرر و بازگویی گفته‌های درگذشتگان، و در یک کلام پرهیز از اقدام و عمل دانست.

چالش مبدأ تاریخ در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تغییر مبدأ تاریخ ایران از هجرت رسول اکرم (ص) و تکیه بر تاریخ میلادی یا انتخاب مبدأ تمدن ایرانی

سعید علی‌حسینی 3 266 رتبه مطلب: بدون رتبه

به نظر کارشناسان، تقویم هجری خورشیدی نه ملی است و نه اسلامی. این تقویم مبنای اسلامی ندارد و تقویم مذهبی تمامی مسلمانان جهان هجری قمری است، حتی در داخل کشورشان از تاریخ میلادی استفاده می‌کنند؛ به تعبیر آنان این تقویم یادگار تسلط بیگانگان بر ایران بود پس هیچ‌گونه جنبه ملی نیز نداشت. اشکال دیگر اینست که تقویم خورشیدی نمی‌تواند همه تاریخ کشور ایران را پوشش دهد و برای تعیین تاریخ پیش از هجرت پیامبر اکرم (ص) ناگزیر باید  از تقویم میلادی استفاده کرد. بنابراین عدم اعمال نیازمندی‌های ایرانی و اسلامی می‌تواند باعث وابستگی فرهنگی و هویتی به تمدن‌های پس از خود، یا نادیده گرفتن بخش بزرگی از تاریخ و هویت ایران باشد.

RSS

احمق و احمق‌تر

در نظام اداری ناکارا باش و ریاست کن!

احمق و احمق‌تر
تاریخ انقضای کارت پرداختم که از بانک ملی است فرا رسیده بود. با وجود اینکه تمام بانک‌های خصوصی از مدت‌ها پیش این کار را در هر شعبه‌ی خود انجام می‌دادند، اما شعب بانک ملی سال‌های قبل می‌گفتند هرجای ایران که باشید فقط و فقط باید به شعبه‌ای مراجعه کنید که حساب متصل به کارت در آنجا افتتاح شده است! از کراهت مواجهه مجدد با این رفتار بانک ملی، ناامیدانه به سایت این بانک سری زدم تا ببینم این وضعیت تغییر کرده یا نه! در کمال تعجب در اینترنت‌بانک یا سامانه‌ی بام و بخش خدمات کارت، گزینه‌ای برای درخواست صدور مجدد کارت وجود داشت هرچند برای شعبات محدود. فرایند انجام شد، هزینه‌ی آن از حساب من برداشت شد، کارت فعلی باطل شد و یک هفته مهلت داده شد تا برای دریافت کارت جدید به شعبه انتخابی مراجعه کنم. بهتر از تقریباً هیچ بود، اما در عمل چه شد؟

برای محکم‌کاری از صدور کارت! دو روز بعد به شعبه مراجعه کردم، آن روز کارمند مربوطه نبود و همکاران هم خیلی سعی کردند کار را راه بیاندازند اما سیستم درخواست یک کد تایید می‌کرد که نه جایی برای ارسال توسط آنها داشت، نه در موبایل من پیامکی برای چنین کدی دریافت شد. برای اطمینان از امکان دریافت پیامک وارد اینترنت‌بانک شدم، پیامک رمز ورود دریافت شد اما کاری برای کارت نمی‌شد کرد. پس از نیم ساعت و عدم انجام کار از شعبه خارج شدم، یک ساعت بعد پیامک کد تأیید از همان سرشماره اینترنت‌بانک دریافت شد، اما ساعت کاری بانک دیگر تمام شده بود! دو روز بعد مجدداً مراجعه کردم، کارمند مربوطه حضور داشت اما همان روال قبل تکرار شد. این‌بار نیز ورود به اینترنت‌بانک، و خروج از شعبه برای دریافت پیامک انجام شد، مشکل از دریافت پیامک نبود. اما مشکل چگونه رفع شد؟

کارمند مربوطه مجدد بررسی کرد و به رییس شعبه ارجاع داد، رییس شعبه برای بررسی وضعیت مجبور شد کامپیوتر خودش را ریستارت کند، با شماره تماس بانک ملی تماس گرفتم، ثبت شماره ملی را درخواست می‌کرد! کارشناس بانک از امکان صدور اینترنتی کارت خبر نداشت، راهنمایی‌اش کردم؛ در تماس بعدی کارشناسی دیگری گفت همه پیامک‌های گوشی موبایل را حذف! و آن را ریستارت کنم، پیامک‌ها را که حذف نکردم ولی موبایل را ریستارت کردم و مجدداً همه‌ی مراحل بالا باز هم پیامک تأیید نیامد؛ در تماس دیگر کارشناس بعدی گفت خود کارمند بانک باید به بخش پشتیبانی عملیات کارت زنگ بزند که هر دفعه ده نفر در صف انتظار آن هستند؛ کارمند وارد سایت بانک شد، پیامک تأییدی برای من آمد! آن را به کارمند اعلام کردم و وی کارت جدید من را بلافاصله صادر کرد هرچند شکل آن متفاوت از تصویری بود که اینترنت‌بانک نمایش می‌داد. این وسط چند نفر دیگر هم آمدند و بدون اقدام قبلی از اینترنت‌بانک در طی چند دقیقه کارت خود را گرفتند و رفتند. بالاخره پس از یک ساعت از شعبه خارج شدم، پیامکی آمد مبنی بر صدور مجدد کارت، اما با کارمزد مجدد، کارمزد شناسایی از ثبت احوال و یک جریمه بابت ابطال کارت جدید قبلی پیش از تاریخ انقضای آن، یعنی آقای کارمند با آن کد تأییدی که خواسته بود سرخود وارد اینترنت‌بانک من شده و بدون اطلاع و نظرخواهی از من مجدداً درخواست صدور کارت جدید در جدید کرده بود! به شعبه برگشتم و اعتراض کردم، گفت یک درخواست دستی بنویسم تا هزینه‌های کارمزد مجدد و جریمه را به حساب من برگشت بزنند! که فکر کنم این نیز برای از سر باز کنی بود چون تا روز بعد هم این مبلغ واریز نشد.

نتیجه: برای یک کار ساده مانند بالا این همه ناهماهنگی ناشی از انجام بدون دقت کار توسط بخش فناوری، در کنار سیاست‌ها و مدیریت‌های غلط منجر به اتلاف چند برابری وقت و هزینه‌ی مشتری در کنار ترویج فرهنگ غلط و تحمیل سبک کاری دغلکارانه و از سربازکن در کارکنان شده است. همه‌ی این‌ها در حالی است که بخش خصوصی غیررسمی انواع حساب و کارت بانکی اروپا و آمریکا و شبای بین‌المللی آن با امکان استفاده همزمان از ارزهای مختلف را بدون تشریفات پیچیده اداری به نام خود فرد در ایران به وی تحویل می‌دهند! حال شما بفرمایید از کارشناسان فناوری اطلاعات یا مدیران بانک ملی کدام‌ها احمق و کدام‌ها احمق‌تر در این موضوع عمل کرده‌اند. بدتر اینکه مدیران این بانک معمولاً همانند همین زمان به ریاست و معاونت‌های بانک مرکزی هم منصوب می‌شوند و برای کل نظام بانکی تصمیم‌گیری می‌کنند! خدا بخیر کند.

مطلب قبلی بازی سوم ایران در جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲
مطلب بعدی چالش‌های کار تیمی در آینده‌پژوهی ایران
Print
593 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
0رأی موافق 0رأی مخالف

سعید علی‌حسینیسعید علی‌حسینی

سایر نوشته ها توسط سعید علی‌حسینی
تماس با نویسنده
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

ارتباط با نویسنده

x
  • بازگشت به بالا
DNN