خبرها و یادداشت‌ها

ارائه مقاله مربوط به مشکلات نظام اقتصادی

ارائه شفاهی مقاله تعیین مشکلات نظام اقتصادی در نخستین همایش سراسری اقتصاد، دانشگاه تهران

سعید علی‌حسینی 0 5007 رتبه مطلب: بدون رتبه

تحلیل مسائل اقتصاد ایران تاکنون از دیدگاه‌های مختلف صورت پذیرفته است که هر کدام جنبه‌هایی از مسائل اقتصاد ایران را نمایان می‌کند. در این تحقیق از روش گراندد تئوری یا روش داده‌بنیاد که تاکنون در تحلیل اقتصاد ایران به کار گرفته نشده، استفاده شده است. این روش که در سال‌های اخیر یکی از پرکاربردترین روش‌های تحلیل کیفی می‌باشد می‌تواند به شناخت بهتر مسائل، پیامدها و مشکلات اقتصاد ایران کمک نماید.

انتشار نتایج پژوهش برای تعیین اشکالات نظام اداری

پژوهش کیفی برای تعیین اشکالات نظام اداری بر اساس داده‌های واقعی

سعید علی‌حسینی 0 4528 رتبه مطلب: بدون رتبه

در این تحقیق مشکلات و موانع کارایی کارمندان یک سازمان بزرگ دولتی به روشی علمی و بر اساس متدولوژی گراندد تئوری مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین سعی شده است با تعیین علت مشکلات و پیامدهای احتمالی ناشی از عدم رفع مشکلات، راه حل مناسب نیز ارائه گردد.

مسأله تحریم‌های اقتصادی و ناکارآمدی نظام تدبیر ایران

تحریم‌ها و مشکلات، فرصتی برای نوآوری و پیشرفت؛ یا توجیهی برای درجازدن و فساد سیستمی

سعید علی‌حسینی 0 196 رتبه مطلب: بدون رتبه

از تحریم‌ها علیه ایران به‌عنوان یک علت مشکلات اقتصادی نام برده می‌شود؛ در حالی که می‌دانیم هر مسأله در واقع یک پیشران برای نوآوری و پیشرفت است. این موضوع را به کمک هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی بررسی می‌کنیم. نظر من این است که رکود و توقف کارها در اثر تحریم و وابسته کردن رشد اقتصادی تنها یک بهانه برای توجیه ناکارآمدی مدیران و نظام اداری است.

اشاعره و معتزلیون، ریشه‌های مشکلات ایران؟

بحث فقهی-حوزوی متضاد با فرهنگ ایران ریشه‌ی مشکلات ماست؛ یا شعارگرایی حاکمان و فرار مدیران از اقدام و عمل؟

سعید علی‌حسینی 0 199 رتبه مطلب: بدون رتبه

فراتر از بحث اعتزالی و اشعری که یک دوگانه فقهی-حوزوی آن هم بیشتر در مخالفت با اندیشه‌های فرهنگی شیعی است، ریشه‌های مشکلات کنونی ایران را می‌توان بیشتر در شعارگرایی، پردازش مکرر و بازگویی گفته‌های درگذشتگان، و در یک کلام پرهیز از اقدام و عمل دانست.

چالش مبدأ تاریخ در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تغییر مبدأ تاریخ ایران از هجرت رسول اکرم (ص) و تکیه بر تاریخ میلادی یا انتخاب مبدأ تمدن ایرانی

سعید علی‌حسینی 3 264 رتبه مطلب: بدون رتبه

به نظر کارشناسان، تقویم هجری خورشیدی نه ملی است و نه اسلامی. این تقویم مبنای اسلامی ندارد و تقویم مذهبی تمامی مسلمانان جهان هجری قمری است، حتی در داخل کشورشان از تاریخ میلادی استفاده می‌کنند؛ به تعبیر آنان این تقویم یادگار تسلط بیگانگان بر ایران بود پس هیچ‌گونه جنبه ملی نیز نداشت. اشکال دیگر اینست که تقویم خورشیدی نمی‌تواند همه تاریخ کشور ایران را پوشش دهد و برای تعیین تاریخ پیش از هجرت پیامبر اکرم (ص) ناگزیر باید  از تقویم میلادی استفاده کرد. بنابراین عدم اعمال نیازمندی‌های ایرانی و اسلامی می‌تواند باعث وابستگی فرهنگی و هویتی به تمدن‌های پس از خود، یا نادیده گرفتن بخش بزرگی از تاریخ و هویت ایران باشد.

RSS
سعید علی‌حسینی

گزارش نشست ظرفیت‌های افکارسنجی برای آینده‌پژوهی انتخابات

گزارش انجمن علوم اجتماعی و ارتباطات با موضوع آینده‌پژوهی انتخابات

ظرفیت‌های افکارسنجی برای آینده پژوهی انتخابات
آینده پژوهی فرهنگ و ارتباطات و جامعه
گیشا، جنب دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیم طبقه اول، سالن کنفرانس انجمنها
ساعت 17-20

مدل الماس روشهای آپ اثر پوپر استرالیایی با اقتباس و تحلیل پژوهشهای انجام شده.
آقای مردوخی:
آینده‌پژوهی(آپ) ریاست جمهوری آمریکا درباره سی سال بعد تمام مناطق دنیا؛ ایران سابقه ۷۰ ساله، برنامه اقتصادی ایران در سال ۱۳۲۷،
تهیه چشم‌انداز بیست ساله در سازمان برنامه، انتقال به مجمع تشخیص و ابلاغ در سال 1382، مکلف شدن همه سازمانها در سال 84 در بکارگیری چشم‌انداز، ارزیابی ده ساله ضعیف است و فشار دو برابر برای اتمام کار در دهه سال آینده وجود دارد، منابع ما صرف گذشته شده و به آینده توجه نکردیم. مشهورترین کشور اسلامی مالزی و سند چشم‌انداز 2020 آن است و همه جذب آن شده‌اند. ما نه در سطح مردم نه در سطح سازمانهای اجرایی مثل آب و انرژی هم چنین کاری نکردیم. ما حتی برای جمعیت هم آپ نداریم هر چند در مورد آن هم امکان آینده نگری و هم پیشبینی هست، مثلا با توجه به جمعیت زوجها و نرخ باروری.
پیشبینی انفورماتیک با مفهوم بیگ دیتا برای جانشینی انسان در مورد همه کارها جالب پزشکی و وکالت و قضاوت بر اساس نزدیک شدن قدرت مغز ماشین به انسان، چالش این پیشبینی در محدودیت انرژی است که ماشین قادر به افزایش آن نیست، پیشبینی زاید بودن 85 درصد انسانها، راه حل سرگرم کردن آنها با فوتبال.

متدولوژی اصلی آپ مبتنی بر آرای خردمندان است بنابراین هنوز هم نمیتوان آن را کاملا علمی دانست.

هر کار آپ با بررسی روندهای موجود آغاز میشود، احصاء تغییرات مثلا تغییر شدید نرخ زاد و ولد و مراجعه به آرای متخصص در مورد امکان رخداد مجدد آن در آینده، به اینها جوانه‌های تغییر گفته میشود، تفاوت آپ با برنامه ریزی بلندمدت در توجه به همین جوانه هاست. تصویر آینده بر اساس این مطالعات انجام میشود، محصول نهایی یک سناریوی پایه است و منظور از آن متقاعد سازی سیاستمداران است، سناریوی دیگر سناریوی مطلوب است، بعد سناریوی ممکن که با دیدگاه برنامه ریزی و با نگاه به منابع موجود است، و در نهایت تعیین راهبرد و راهکار برای رسیدن به آینده انتخاب شده.

امروزه منابع امتیاز نیست، بلکه آینده نگری امتیاز محسوب میشود نسبت به کشورهای فاقد آن.
برنامه ششم یک تصویر آرمانی ارایه میدهد، با نرخ رشد هشت درصد و کاهش کسری بودجه و... نسبت به منابع موجود زیادی بلندپروازانه است و تکلیف آن مشخص نیست.

مراجع مختلف صاحب صلاحیت و فاقد صلاحیت، آپ امروزه مد شده است مثل مدیریت استراتژیک.

دکتر خانیکی:

من گنگ خواب دیده و عالم همه کر...
آپ مستلزم ایجاد گفتگو، ارتباطات و تفاهم است. مثال پیش بینی غلط یک شرکت فناوری در مورد ترجیح کاربران ایرانی تلفن همراه با استفاده از پرسشنامه.
واژه سروش در برابر واژه دلفی توسط؟
کار دکتر تهرانیها و علی اسدی: نشانه های تحول فرهنگی مذهبی با توجه به عدم اعتقاد مدیران مسوول تلویزیون به کار خود و عدم توجه مردم به برنامه ها ناشی از فاصله آنها با محتوای مذهبی.
معماری هوشمندانه آینده یعنی ایجاد کنش متقابل و گفتگو برای ساخت آینده. میتوان به بررسی لایه های درونی پرداخت.

مسایل مورد توجه جامعه از اشتغال و درآمد به سمت موضوعات زیستی چون آب، آلودگی و...رفته است.

مردوخی: مهمترین مشکل برنامه ششم عدم توجه به قانون اساسی و اسناد بالا دستی است که همان هم باعث مشکل برای آن میشود.

عباس عبدی:

پژوهشگری از مردم در ایران سخت است چون مردم ناگزیر به رفتار پیچیده ناشی از شرایط محیطی هستند.
در موسسه آینده بر مبنای سه پیش بینی متوالی در سال 76 و حتی 84 پیش بینی درست داشتیم، هر پیش بینی نیازمند تحلیل هم هست.

یک مساله ناشی از فقدان نهاد مجری مستقل است.

آقاسی:

نظرسنجی روش دقیق و مناسبی برای پیشبینی و تشخیص نتایج انتخابات است.

سه سطح سوال در مطالعات اجتماعی: نظرسنجی به آن پاسخ می‌دهد و در مقاطع زمانی گوناگون بکار می‌رود.

  1. چیست؟
  2. چرا؟
  3. چگونه؟

سایت نظرسنجی ایسپا نسخه قبل و بعد از انتخابات. برآوردهای ما در چند استان دقیق بود به دلیل وارد شدن افراد و درگیر شدن آنها با محیط.
در هفت موج نظرسنجی روند گرایش شدید به رای دادن لیستی بود، از 20 درصد شروع و به 65 درصد رسید.
خلاصه: نظرسنجی در انتخابات دقیق و مهم است.

جامعه آماری ۱۲۰۰ نفر در تهران کافی است، میزان بر اساس تجربه است، همچنین جنسیت، سن و...

مطلب قبلی 30 سال شاخص توسعه انسانی، بیانگر نیاز ایران به تدبیر اقتصادی
مطلب بعدی عملکرد معیوب نظام تدبیر در تغییر ساعت رسمی کشور
Print
526 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
0رأی موافق 0رأی مخالف

سعید علی‌حسینیسعید علی‌حسینی

سایر نوشته ها توسط سعید علی‌حسینی
تماس با نویسنده

1 نظر در مطلب "گزارش نشست ظرفیت‌های افکارسنجی برای آینده‌پژوهی انتخابات" ثبت شده است

0
0
Avatar image

از طرف محمد درویش

پروفسور مجید تهرانیان

1391-1316

اخیراً کارگاه آموزشی یک روزه ایی در تهران با موضوع آینده پژوهی برگزار شد و بنده نیز صرفاً به دلیل علاقه شخصی در آن شرکت کردم. در پایان کارگاه پرسشی در میان شرکت کنندگان پیرامون این که "پدر واقعی آینده پژوهی در ایران کیست؟"، در گرفت و هر یک از دوستان متناسب با میزان آگاهی خود از این موضوع فردی را به عنوان پدر آینده پژوهی ایران معرفی کرد. بنده که فقط شنونده مباحث بودم، پس از شنیدن دقیق اظهار نظرها دریافتم که بی خبری از پیشینه این علم در ایران تا چه اندازه عمیق است. انصاف و وجدان حکم کرد تا این مطلب مختصر را با هدف آگاهی رسانی بنویسم و برای برخی دوستان و همکاران که دستی از دور یا نزدیک بر آتش آینده پژوهی دارند، ایمیل کنم. شاید بدین وسیله توانسته باشم دین خود را به پدر واقعی این علم در ایران یعنی پروفسور مجید تهرانیان که دی ماه سال 1391 در نهایت گمنامی و بی خبری در آمریکا در گذشت، ادا کرده باشم.

به دلیل نوپدید بودن علم و هنر آینده پژوهی در ایران، متأسفانه برخی افراد جویای نام و نان در سال های اخیر ناشیانه کوشیده اند خود را به عنوان پدر این علم در ایران جا بزنند. صرف نظر از این که چنین دست و پا زدن هایی چه حاصلی می تواند داشته باشد، خوشبختانه امروز به لطف اینترنت، دیگر عهد بوق نیست که بتوان ماه را پشت ابر پنهان نمود. در نتیجه، این ناشی گری ها حاصلی جز رسوایی برای فرد ناشی ندارد. یکی از همین ناشیان فردی است که با یک لیسانس زبان فرانسوی، انجام چند سخنرانی با بازی با اصطلاحات آینده پژوهی در برخی دانشگاه ها و در کمال تأسف با سرقت آثار دیگران خود را به عنوان دانش آموخته دکترای آینده پژوهی از دانشگاه سوربن فرانسه و پدر این علم در ایران معرفی کرده است!

این نشانی سایت دانشگاه سوربن فرانسه: http://www.sorbonne-university.com

و این هم فهرست دوره های کارشناسی ارشد و دکترای آینده پژوهی در سراسر جهان:

http://www.accelerating.org/gradprograms.html

اگر دکترای آینده پژوهی راهبردی را در یکی از این دو نشانی یا هر جای دیگری در اینترنت در ارتباط با دانشگاه سوربن فرانسه پیدا کردید، سلام مرا هم برسانید! به قول معروف، پیدا کنید پرتقال فروش را! راست گفته اند که دزد ناشی به کاهدان می نزد. فراتر از همه این ها، اگر از خود جناب آقای به اصطلاح دکتر بپرسید عنوان پایان نامه اش چه بوده یا استاد راهنمایش چه کسی بوده یا دست کم یک مقاله به زیان انگلیسی یا همان فرانسه در کدام ژورنال خارجی درباره آینده پژوهی به چاپ رسانده، چهره ایشان را تماشایی تر از هر زمان دیگری خواهید یافت!

حالا بگذارید درباره پدر حقیقی آینده پژوهی ایران با شما صحبت کنم.

پروفسور مجید تهرانیان سال ۱۳۱۶ در مشهد تولد یافت. در دهه ۱۳۴۰ مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد سیاسی از دانشگاه هاروارد گرفت و به مدت هفت سال به تدریس در دانشگاه‏های آمریکا پرداخت. تهرانیان از فعالان سازمان دانشجویان ایرانی در آمریکا و کنفدراسیون جهانی دانشجویان ایرانی بود و به سمت رئیس سازمان دانشجویان و دبیر کنفدراسیون انتخاب شد.

او در سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشت و ضمن ترک فعالیت‌های سیاسی خود به تدریس در دانشگاه و فعالیت‌های علمی پرداخت. او ابتدا با سازمان برنامه، سپس با سازمان مدیریت صنعتی و در نهایت با پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران همکاری کرد که نتایج آن ده‏ها اثر علمی ارزشمند و ماندگار در قالب کتاب‌، مقاله و طرح‏های پژوهشی است. تهرانیان در سال ۱۳۵۷ طی یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه آکسفورد رفت. پس از انقلاب اسلامی فعالیت‌های او در ایران محدود شد و تنها توانست به مدت یک‌سال در دانشگاه امام صادق به‌عنوان استاد مهمان تدریس کند.

پروفسور مجید تهرانیان دور از وطنی که دوستش داشت، در دی ماه 1391 در کمال بی خبری هموطنانش درگذشت. تهرانیان از پیشگامان آینده‌پژوهی در ایران و پدر واقعی این علم در میان فارسی زبانان است. پیش از انقلاب و زمانی که کمتر کسی از وجود چنین دانشی با خبر بود و هنوز واژه آینده پژوهی مصطلح نشده بود، نخستین کسی بود که از روش آینده پژوهی دلفی برای انجام یک پروژه تحقیقاتی در سازمان تلویزیون ملی آن زمان استفاده نمود و نخستین گام عملی را در راستای نهادینه کردن این دانش در ایران برداشت.

اگر می خواهید درباره تهرانیان بیشتر بدانید، به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

http://www.hamshahrionline.ir/details/155991

http://www.toda.org/about/majidbio.html

http://sharghdaily.ir/Vijeh/199/%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D8%B2%D9%88%D8%AF

http://www.migna.ir/vdcd5n0f.yt0kx6a22y.html

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF_%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86

http://anjom.ir/news/83-news1391/1856-majidtehranian.html

پیشاپیش فرا رسیدن سال 1395 را به عموم آینده پژوهان راست گفتار و راست کردار ایران تبریک می گویم.

ارادتمند – محمد درویش

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

ارتباط با نویسنده

x
  • بازگشت به بالا
DNN