گزارش نشست ظرفیتهای افکارسنجی برای آیندهپژوهی انتخابات
گزارش انجمن علوم اجتماعی و ارتباطات با موضوع آیندهپژوهی انتخابات
سعید علیحسینی
ظرفیتهای افکارسنجی برای آینده پژوهی انتخابات
آینده پژوهی فرهنگ و ارتباطات و جامعه
گیشا، جنب دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیم طبقه اول، سالن کنفرانس انجمنها
ساعت 17-20
مدل الماس روشهای آپ اثر پوپر استرالیایی با اقتباس و تحلیل پژوهشهای انجام شده.
آقای مردوخی:
آیندهپژوهی(آپ) ریاست جمهوری آمریکا درباره سی سال بعد تمام مناطق دنیا؛ ایران سابقه ۷۰ ساله، برنامه اقتصادی ایران در سال ۱۳۲۷،
تهیه چشمانداز بیست ساله در سازمان برنامه، انتقال به مجمع تشخیص و ابلاغ در سال 1382، مکلف شدن همه سازمانها در سال 84 در بکارگیری چشمانداز، ارزیابی ده ساله ضعیف است و فشار دو برابر برای اتمام کار در دهه سال آینده وجود دارد، منابع ما صرف گذشته شده و به آینده توجه نکردیم. مشهورترین کشور اسلامی مالزی و سند چشمانداز 2020 آن است و همه جذب آن شدهاند. ما نه در سطح مردم نه در سطح سازمانهای اجرایی مثل آب و انرژی هم چنین کاری نکردیم. ما حتی برای جمعیت هم آپ نداریم هر چند در مورد آن هم امکان آینده نگری و هم پیشبینی هست، مثلا با توجه به جمعیت زوجها و نرخ باروری.
پیشبینی انفورماتیک با مفهوم بیگ دیتا برای جانشینی انسان در مورد همه کارها جالب پزشکی و وکالت و قضاوت بر اساس نزدیک شدن قدرت مغز ماشین به انسان، چالش این پیشبینی در محدودیت انرژی است که ماشین قادر به افزایش آن نیست، پیشبینی زاید بودن 85 درصد انسانها، راه حل سرگرم کردن آنها با فوتبال.
متدولوژی اصلی آپ مبتنی بر آرای خردمندان است بنابراین هنوز هم نمیتوان آن را کاملا علمی دانست.
هر کار آپ با بررسی روندهای موجود آغاز میشود، احصاء تغییرات مثلا تغییر شدید نرخ زاد و ولد و مراجعه به آرای متخصص در مورد امکان رخداد مجدد آن در آینده، به اینها جوانههای تغییر گفته میشود، تفاوت آپ با برنامه ریزی بلندمدت در توجه به همین جوانه هاست. تصویر آینده بر اساس این مطالعات انجام میشود، محصول نهایی یک سناریوی پایه است و منظور از آن متقاعد سازی سیاستمداران است، سناریوی دیگر سناریوی مطلوب است، بعد سناریوی ممکن که با دیدگاه برنامه ریزی و با نگاه به منابع موجود است، و در نهایت تعیین راهبرد و راهکار برای رسیدن به آینده انتخاب شده.
امروزه منابع امتیاز نیست، بلکه آینده نگری امتیاز محسوب میشود نسبت به کشورهای فاقد آن.
برنامه ششم یک تصویر آرمانی ارایه میدهد، با نرخ رشد هشت درصد و کاهش کسری بودجه و... نسبت به منابع موجود زیادی بلندپروازانه است و تکلیف آن مشخص نیست.
مراجع مختلف صاحب صلاحیت و فاقد صلاحیت، آپ امروزه مد شده است مثل مدیریت استراتژیک.
دکتر خانیکی:
من گنگ خواب دیده و عالم همه کر...
آپ مستلزم ایجاد گفتگو، ارتباطات و تفاهم است. مثال پیش بینی غلط یک شرکت فناوری در مورد ترجیح کاربران ایرانی تلفن همراه با استفاده از پرسشنامه.
واژه سروش در برابر واژه دلفی توسط؟
کار دکتر تهرانیها و علی اسدی: نشانه های تحول فرهنگی مذهبی با توجه به عدم اعتقاد مدیران مسوول تلویزیون به کار خود و عدم توجه مردم به برنامه ها ناشی از فاصله آنها با محتوای مذهبی.
معماری هوشمندانه آینده یعنی ایجاد کنش متقابل و گفتگو برای ساخت آینده. میتوان به بررسی لایه های درونی پرداخت.
مسایل مورد توجه جامعه از اشتغال و درآمد به سمت موضوعات زیستی چون آب، آلودگی و...رفته است.
مردوخی: مهمترین مشکل برنامه ششم عدم توجه به قانون اساسی و اسناد بالا دستی است که همان هم باعث مشکل برای آن میشود.
عباس عبدی:
پژوهشگری از مردم در ایران سخت است چون مردم ناگزیر به رفتار پیچیده ناشی از شرایط محیطی هستند.
در موسسه آینده بر مبنای سه پیش بینی متوالی در سال 76 و حتی 84 پیش بینی درست داشتیم، هر پیش بینی نیازمند تحلیل هم هست.
یک مساله ناشی از فقدان نهاد مجری مستقل است.
آقاسی:
نظرسنجی روش دقیق و مناسبی برای پیشبینی و تشخیص نتایج انتخابات است.
سه سطح سوال در مطالعات اجتماعی: نظرسنجی به آن پاسخ میدهد و در مقاطع زمانی گوناگون بکار میرود.
- چیست؟
- چرا؟
- چگونه؟
سایت نظرسنجی ایسپا نسخه قبل و بعد از انتخابات. برآوردهای ما در چند استان دقیق بود به دلیل وارد شدن افراد و درگیر شدن آنها با محیط.
در هفت موج نظرسنجی روند گرایش شدید به رای دادن لیستی بود، از 20 درصد شروع و به 65 درصد رسید.
خلاصه: نظرسنجی در انتخابات دقیق و مهم است.
جامعه آماری ۱۲۰۰ نفر در تهران کافی است، میزان بر اساس تجربه است، همچنین جنسیت، سن و...