اهداف و برنامهها, سلامتی, آزادی, آرامش, وبنوشت, اجتماع, اقتصاد, فناوری
اشکالات نظام اداری بر مبنای دادههای واقعی
پژوهش برای تعیین: نشانهها، علتها، پیامدها و راهکارهای حل اشکالات و مشکلات
سعید علیحسینی
کار در سازمانها از دو جنبه کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهد: نخست، از جنبه شخصی و تأثیرهایی که بر روان و جسم فرد میگذارد و دیگر از جنبه اجتماعی و اثرپذیری متقابل فرد و جامعه؛ کار ممکن است تأثیر مثبت یا منفی بر جسم و جان انسان بگذارد و میتواند به فرد منزلت اجتماعی ببخشد و توازن را میان فرد انسانی و جامعه برقرار سازد. فهم نیازمندیهای کارکنان توسط مدیران منابع انسانی یکی از مهارتهای مهم و اساسی ایشان در مدیریت منابع انسانی است.
بر اساس نتایج حاصل از تحلیل دادهها، مهمترین مشکلات منابع انسانی مربوط به عوامل سازمانی، مدیریتی، فردی، شغلی و آموزشی هستند و عوامل رفاهی، خارجی، روحی- روانی، فنآوری و ارتباطی کمترین اثرات را بر کارایی کارکنان دارند. مهمترین عوامل بروز مشکل عبارتند از: عوامل سازمانی، مدیریتی، فردی، ساختاری، رویکردی و رفتاری؛ همچنین عوامل: محیطی، عملکردی، رفاهی، اقتصادی و فناوری کمترین نقش را در ایجاد مشکلات دارند. مشکلات برای کارمندان دارای پیامدهای شغلی (روزمرگی، درخواست تغییر شغل و عدم بازدهی مناسب)، روحی – روانی و اجتماعی؛ و برای سازمان دارای پیامدهای عملکردی و مالی است. بیشترین درخواستها مربوط به تغییر در حوزههای: سازمانی، ساختاری، مدیریتی، آموزشی، رویکردی، تشویقی و تنبیهی، ارتباطی، فرهنگی و اقتصادی است.
نتایج حاصل از این پژوهش با یافتههای قبلی حاصل از مطالعهی تئوری سازمان و بررسی ساختار سلسله مراتبی آن و تجارب عملی مؤلف سازگار است؛ در آنجا برای رفع مشکلات و ایجاد فرصتهای جدید، راهبرد ایجاد سازمانهای دانشمحور پیشنهاد شد. با توجه به ارکان سه گانه مدیریت دانش: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و فنآوری اطلاعات و نظر به این که مشکلات چندانی در استفاده از تکنولوژی روزآمد نداریم بر نیاز به تغییر در ساختار و رویهها و فرهنگ سازمانی تأکید شد.