وب‌نوشت, توسعه و پیشرفت, اقتصاد, فناوری

احمق و احمق‌تر

در نظام اداری ناکارا باش و ریاست کن!

سعید علی‌حسینی

احمق و احمق‌تر
تاریخ انقضای کارت پرداختم که از بانک ملی است فرا رسیده بود. با وجود اینکه تمام بانک‌های خصوصی از مدت‌ها پیش این کار را در هر شعبه‌ی خود انجام می‌دادند، اما شعب بانک ملی سال‌های قبل می‌گفتند هرجای ایران که باشید فقط و فقط باید به شعبه‌ای مراجعه کنید که حساب متصل به کارت در آنجا افتتاح شده است! از کراهت مواجهه مجدد با این رفتار بانک ملی، ناامیدانه به سایت این بانک سری زدم تا ببینم این وضعیت تغییر کرده یا نه! در کمال تعجب در اینترنت‌بانک یا سامانه‌ی بام و بخش خدمات کارت، گزینه‌ای برای درخواست صدور مجدد کارت وجود داشت هرچند برای شعبات محدود. فرایند انجام شد، هزینه‌ی آن از حساب من برداشت شد، کارت فعلی باطل شد و یک هفته مهلت داده شد تا برای دریافت کارت جدید به شعبه انتخابی مراجعه کنم. بهتر از تقریباً هیچ بود، اما در عمل چه شد؟

برای محکم‌کاری از صدور کارت! دو روز بعد به شعبه مراجعه کردم، آن روز کارمند مربوطه نبود و همکاران هم خیلی سعی کردند کار را راه بیاندازند اما سیستم درخواست یک کد تایید می‌کرد که نه جایی برای ارسال توسط آنها داشت، نه در موبایل من پیامکی برای چنین کدی دریافت شد. برای اطمینان از امکان دریافت پیامک وارد اینترنت‌بانک شدم، پیامک رمز ورود دریافت شد اما کاری برای کارت نمی‌شد کرد. پس از نیم ساعت و عدم انجام کار از شعبه خارج شدم، یک ساعت بعد پیامک کد تأیید از همان سرشماره اینترنت‌بانک دریافت شد، اما ساعت کاری بانک دیگر تمام شده بود! دو روز بعد مجدداً مراجعه کردم، کارمند مربوطه حضور داشت اما همان روال قبل تکرار شد. این‌بار نیز ورود به اینترنت‌بانک، و خروج از شعبه برای دریافت پیامک انجام شد، مشکل از دریافت پیامک نبود. اما مشکل چگونه رفع شد؟

کارمند مربوطه مجدد بررسی کرد و به رییس شعبه ارجاع داد، رییس شعبه برای بررسی وضعیت مجبور شد کامپیوتر خودش را ریستارت کند، با شماره تماس بانک ملی تماس گرفتم، ثبت شماره ملی را درخواست می‌کرد! کارشناس بانک از امکان صدور اینترنتی کارت خبر نداشت، راهنمایی‌اش کردم؛ در تماس بعدی کارشناسی دیگری گفت همه پیامک‌های گوشی موبایل را حذف! و آن را ریستارت کنم، پیامک‌ها را که حذف نکردم ولی موبایل را ریستارت کردم و مجدداً همه‌ی مراحل بالا باز هم پیامک تأیید نیامد؛ در تماس دیگر کارشناس بعدی گفت خود کارمند بانک باید به بخش پشتیبانی عملیات کارت زنگ بزند که هر دفعه ده نفر در صف انتظار آن هستند؛ کارمند وارد سایت بانک شد، پیامک تأییدی برای من آمد! آن را به کارمند اعلام کردم و وی کارت جدید من را بلافاصله صادر کرد هرچند شکل آن متفاوت از تصویری بود که اینترنت‌بانک نمایش می‌داد. این وسط چند نفر دیگر هم آمدند و بدون اقدام قبلی از اینترنت‌بانک در طی چند دقیقه کارت خود را گرفتند و رفتند. بالاخره پس از یک ساعت از شعبه خارج شدم، پیامکی آمد مبنی بر صدور مجدد کارت، اما با کارمزد مجدد، کارمزد شناسایی از ثبت احوال و یک جریمه بابت ابطال کارت جدید قبلی پیش از تاریخ انقضای آن، یعنی آقای کارمند با آن کد تأییدی که خواسته بود سرخود وارد اینترنت‌بانک من شده و بدون اطلاع و نظرخواهی از من مجدداً درخواست صدور کارت جدید در جدید کرده بود! به شعبه برگشتم و اعتراض کردم، گفت یک درخواست دستی بنویسم تا هزینه‌های کارمزد مجدد و جریمه را به حساب من برگشت بزنند! که فکر کنم این نیز برای از سر باز کنی بود چون تا روز بعد هم این مبلغ واریز نشد.

نتیجه: برای یک کار ساده مانند بالا این همه ناهماهنگی ناشی از انجام بدون دقت کار توسط بخش فناوری، در کنار سیاست‌ها و مدیریت‌های غلط منجر به اتلاف چند برابری وقت و هزینه‌ی مشتری در کنار ترویج فرهنگ غلط و تحمیل سبک کاری دغلکارانه و از سربازکن در کارکنان شده است. همه‌ی این‌ها در حالی است که بخش خصوصی غیررسمی انواع حساب و کارت بانکی اروپا و آمریکا و شبای بین‌المللی آن با امکان استفاده همزمان از ارزهای مختلف را بدون تشریفات پیچیده اداری به نام خود فرد در ایران به وی تحویل می‌دهند! حال شما بفرمایید از کارشناسان فناوری اطلاعات یا مدیران بانک ملی کدام‌ها احمق و کدام‌ها احمق‌تر در این موضوع عمل کرده‌اند. بدتر اینکه مدیران این بانک معمولاً همانند همین زمان به ریاست و معاونت‌های بانک مرکزی هم منصوب می‌شوند و برای کل نظام بانکی تصمیم‌گیری می‌کنند! خدا بخیر کند.